«Vi burde ta en kaffe en gang» er et uttrykk som er flittig brukt om nettverksscenarier opp og ned i landet.
Det er noe av en eufemisme, oversatt til «kanskje vi kan avtale et eventuelt samarbeid» eller i det minste starte en samtale i den retningen.
Ta en pause…
Kontormiljøets restriktivitet hindrer ofte kreativitet eller tillater begrenset plass til kreativ tenkning. Bare å bytte miljø til et sosialt rom som en kaffebar, kan åpne samtaler i nye, kreative retninger. Stemningen er forfrisket og tankemønstre endres.
Overraskende kan det også gi færre distraksjoner, ingen telefoner som ringer eller uønskede forstyrrelser.
Kaffe er ikke vanskelig å selge inn!
Mange bedriftseiere og beslutningstakere er eksperter på å motvirke salgsfremskritt, og har vanligvis en stålhard portvakt for å hindre uønskede plagsomme telesalgsamtaler. Imidlertid hvis noen inviterer til kaffe, vil du sjelden få et avslag tilbake. Det tar også vekk presset for begge parter. I en kaffebarsetting har ingen makten. Den tunge atmosfæren til et formelt forretningsmøte blir eliminert og samspillet blir mer menneskelig.
Færre formaliteter
Hvor ofte har du deltatt i et formelt styremøte hvor den mest effektive delen av dagen ble brukt under kaffepausen? Formelle møter blir fullpakket med PowerPoint-presentasjoner og forretningsmessig prat.
Store beslutninger skjer sjelden ved slike hendelser og resulterer ofte i en runde av e-poster, og gjengir det som ble oppgitt på møtet. Den uformelle kaffebaren fjerner disse problemene, og de er langt enklere å organisere uten behov for navnelapper.
Lag minner med kundene
Vi har ingen intensjon om å bli klisjé, men det å ta en kaffe skaper virkelig gode minner. Det kan være vanskelig å skille et styremøte fra det neste, men en god kaffe er alltid minneverdig. Å be en klient til en god kopp kaffe, sikrer at de sitter igjen med en positiv opplevelse, noe som gjør dem mer åpne for fremtidige forslag og skaper bedre muligheter til å drive forretninger.