Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss for en prat om hva vi kan levere av kaffemaskiner eller drikkevannsløsninger til din bedrift.

 (+47) 905 22 392 /  post@hotcoffee.no

Skriv til oss

  • Ved å trykke "Send" samtykker du til at vi kontakter deg for å svare på henvendelsen din. Vi tar ditt personvern på alvor og vil aldri dele dine opplysninger med tredjepart eller bruke det til markedsføring. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Utfordringer i kaffebransjen

Det er ikke til å stikke under en stol at kaffebransjen de seneste årene har stått ovenfor store utfordringer. Ikke bare hva Covid-19 pandemien angår, men også på en rekke andre plan, hvor alt fra feilslått høst til manglende logistikk har vært tungtveiende faktorer som har gjort det tungt å holde bransjen i gang.

Klimaendringene årsak

Klimaendringene antas å ha sin del av skylden for dette, noe som har gjort at et av Nord-Europas eldste kaffebrennerier, det svenske Kaffebrenneriet Löfbergs, nå har utarbeidet en bærekraftredegjørelse som poengterer og setter fokus på problematikken.

Ikke bare har det vært miljømessige årsaker som har ligget til grunn for vanskelighetene de siste årene, men også det faktum at stadig færre unge ønsker å arbeide innen kaffeindustrien, langt mindre selve produksjonen av råvarene – altså bli kaffebønder.

Stort prosjekt mangedoblet inntektene

For å bøte på dette har Löfbergs inngått samarbeid med syv andre kaffeselskaper hvor målet er å styrke de som produserer kaffebønner i liten skala, samt stimulere til økte inntekter for for både kaffebøndene og deres nærmeste slektninger. I utgangspunktet hadde Löfbergs og de andre kaffeselskapene i International Coffee Partners et ønske om å nå 100.000 kaffebønder innen 2023, men per i dag har så mange som 105.000 kaffebønder deltatt i prosjektet, og inntektene for de aller fleste av disse er også mangedoblet.

Ikke bare i utlandet

Det er ikke bare i utlandet det blir gjort grep, også her i norden har Kaffebrenneriet Löfbergs tatt grep for ikke bare å øke fortjenesten, men også for å minimere den negative effekten kaffeindustrien har på miljøet. Blant annet er de gått over til fossilfri brenning av kaffebønner, noe som har gjort at de har redusert sitt eget klimaavtrykk med 73% siden prosjektet ble startet i 2005.

Videre brukes det i dag resirkulerbar eller plantebasert emballasje, faktisk opp til 76% av sistnevnte, og energien som brukes i produksjonslinjene består av 72% fornybar energi.

Fairtrade og egne merker

For å stimulere til videre drift og dyrkning av kaffebønner verden over har Löfbergs tilsluttet seg organisasjonen «Era of We» som har som mål å demokratisere verdikjeden, hvor også kaffebøndene selv er med og setter vilkårene. På denne måten har kaffebøndene fått tilbakeført over 28 millioner kroner via Fairtrade, og kaffebøndene har kunne organisere seg i små kooperativer for å selv hjelpe hverandre på mest mulig måte, og for å fremme hver enkelt kaffebondes eget kaffemerke hvis de skulle ønske dette.

Stort mangfold

Spesielt sistnevnte er interessant for kaffeelskere verden over, da et allerede stort mangfold av kaffemerker og smaker mangedobles, som igjen kan bidra til at flere får øynene opp for hvilke muligheter dyrking av kaffebønner gir på sikt.

  • Bærekraft er vår tids viktigste spørsmål. For oss, som for alle bedrifter, er bærekraftutvikling helt avgjørende for at vi skal kunne fortsette å eksistere. Den seneste IPCC-rapporten er tydelig. Vi må reagere nå og her spiller næringslivet en avgjørende rolle. Löfbergs har siden starten av 1906 tatt et stort ansvar i samfunnet, for mennesker og miljø, og skal også i fremtiden være en ledene aktør som driver mot en bærekraftig utvikling, forteller konsernsjef og visedirektør Anders Fredriksson, hos Kaffebrenneriet Löfbergs.

Kommer verden til gode

Ikke bare vil Kaffebrenneriet Löfbergs bærekraftredegjørelse ha en god effekt for kaffebøndene som nå får både bedre lønn og arbeidsvilkår, men ved å ta grep i alle ledd i kjeden vil alle nyte godt av dette. Over hele verden, for ikke bare blir det klimatiske avtrykket mindre, det blir også bedre kaffe av det.