Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss for en prat om hva vi kan levere av kaffemaskiner eller drikkevannsløsninger til din bedrift.

 (+47) 905 22 392 /  post@hotcoffee.no

Skriv til oss

  • Ved å trykke "Send" samtykker du til at vi kontakter deg for å svare på henvendelsen din. Vi tar ditt personvern på alvor og vil aldri dele dine opplysninger med tredjepart eller bruke det til markedsføring. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kaffeprisene stiger

At dagligvarehandelen justerer prisene sine med jevne mellomrom burde ikke komme som noen overraskelse på noen, og selv om prisene like gjerne kan gå ned som opp, er det likevel sistnevnte som hører til det normale. Dette for å følge konsumindeksen som setter kjøpekraften for resten av samfunnet, og det er som regel flere faktorer som spiller inn på dette.

Stadige økninger

Når det gjelder prisen på kaffe har den observante kaffedrikker nok bitt seg merke i at svingingene har vært en del større enn ellers, og trenden fremover tyder på stadige økninger før det forventes en stabilisering.

Grunnene til dette er flere, faktisk en kombinasjon av flere, og selv om mange tror det, så behøver ikke dette nødvendigvis å være negativt. For det er ikke de norske forhandlerne som stikker av med den største gevinsten her, det er faktisk kaffebøndene, som nå får en større andel av avansen enn hva de tidligere har fått.

Synkende kapasitet

Riktignok er det kommet flere fordyrende ledd innen logistikken, og blant annet har den stadig synkende kapasiteten på internasjonal skipsfart medført en formidabel økning i prisen på oversjøisk skipsfrakt, opptil 1000 prosent i enkelte tilfeller.

I tillegg til dette kommer manglende bemanning av havnearbeidere på grunn av Covid-19 tilstanden verden befinner seg, samt en stadig minkende mengde transportarbeidere. Heldigvis er ikke Norge blant de hardest rammet hva dette angår, men siden kaffen kommer, bokstavelig talt, fra den andre siden av jordkloden, er det mange ledd som må spille sammen for at denne kabalen skal gå opp før vi kan nyte en nytraktet kaffekopp her hjemme på berget.

Kaffepriser holdt kunstig nede

Som sagt er alt dette deler av en serie hendelser som har bidratt til økte priser på de fleste importvarer i Norge, men faktisk er dette like mye resultatet av hendelser i de landene som dyrker kaffebønner, som har opplevd alt fra tørke og frost til politiske uroligheter som har påvirket hele industrien.

Dessuten har kaffeprisene allerede på landbruksnivå blitt holdt kunstig nede, noe som har virket demotiverende for kaffebøndene som i enkelte tilfeller har gått i underskudd når det har vært uår, hvilket igjen har medført manglende rekruttering blant unge som heller vil arbeide med andre ting enn kaffedyrking.

Dette er nå, takket være en prisøkning på råvarene, i ferd med å snu, og da produksjonen av kaffebønner igjen er på stigende kurs er det også en økning i antall bønder som fatter interesse for nettopp kaffe. Videre har økt samarbeid kaffebøndene mellom medført bedre organisering i forhold til leveranser til videreforedling, samt de står sterkere når det skal forhandles pris mot det internasjonale markedet.

Nye kaffetyper

Selv om alt dette vil være fordyrende for oss som forbrukere er det ikke nødvendigvis negativt for oss. Sannsynligvis vil logistikken stabilisere seg etter hvert som samfunnet åpnes opp igjen, og utgiftene til frakt og formidling vil synke, og dermed også normaliseres på sikt.

Kaffebøndene derimot vil ikke senke sine priser, da de med økt fortjeneste ikke bare vil ha det lettere i hverdagen generelt, de kan også investere i nytt og bedre utstyr til dyrking av kaffebønner, det vil bli lettere å rekruttere nye kaffebønder som kan overta når de eldre gir seg. Og sist men ikke minst, flere kaffebønder kan nå ta seg råd til å prøve ut nye kaffetyper som før eller siden finner veien til våre butikker, og videre inn i kaffekoppene våre. Så det er bare å glede seg!